VITAJTE NA STRÁNKACH DIVÍZIE PS MOTO
Hlavným oborom divízie rodinnej firmy MTZ PHARE sú považskobystrické motocykle vyrábané v rokoch 1947 až 2005. Patríme medzi uznávaných odborníkov v oblasti histórie a techniky týchto motocyklov, disponujeme rozsiahlým súkromným archívom a vydávame odborné technické monografie jednotlivých typov motocyklov. Príležitostne sa venujeme aj ich reštaurovaniu a renovovaniu, údržbe a servisu. Prezentáciu motocyklovej výroby Považských strojární pre širokú verejnosť zabezpečuje náš Klub priateľov považskobystrických motocyklov.
-
súkromný archív motocyklovej výroby Považských strojární
-
expert – poradný orgán HTK ZZHV SR, národného orgánu FIVA, pre značky Manet, Tatran, Babetta, JAWA 50 a JAWA 90
-
producent unikátnej technickej motocyklovej literatúry
-
konzultačné a poradenské služby k motocyklom vyrobených v Považských strojárňach
-
vystavenie typového listu motocykla / potvrdenie technických parametrov motocykla pre prihlásenie do evidencie
-
renovácia a zákazková renovácia považskobystrických motocyklov "na kľúč"
-
servis historických považskobystrických motocyklov
-
technická motocyklová literatúra
-
usporiadanie pravidelnostných stotinových rally historických vozidiel
-
materiálno-technické vybavenie a časozberný systém pre súťaže historických vozidiel
HISTÓRIA A VZNIK MTZ PS MOTO
Rodinný podnik s vášňou pre považskobystrické motocykle
Píše sa rok 1957, kedy Zdeno Metzker st. absolvuje študentskú stáž za rysovacou doskou v konštrukcii Považských strojární. Od roku 1959 pracuje ako asistent mechanika a neskôr technológ ložiskovej výroby. Do prototypovej konštrukcie vývoja motorových vozidiel Považských strojární nastupuje na začiatku roka 1965 ako konštruktér - motorár. Celý produktívny profesíjný život zasvätil konštrukcii motocyklov.
Medzi rokmi 1965 až 2000 sa zúčastnil na projektoch skútra Tatran S-125, Pionier J-20, J-21 a J-23 Mustang, JAWA SK-90, na vývoji mopedov Babetta M-210, M-215, M-225 a mopedu M-216 Korado, ale aj na poľnohospodárskom agregáte AGZAT a iných. Z prototypov napr. na mopede Minita, motocykli VM–238 Mistral, mokicku M-224 Jawamatic, mopedoch Babetta M-226, Lambada I, Lambada II a ďalších.
Venoval sa aktivitám aj v motocyklovom športe vývojom a dokumentáciou motokár a úpravách motora SK-90 na obsah 120 ccm. V roku 1971 je vedúcim Československej motokárovej výpravy v Moskve. S motorom a motokárami bol v úlohe konštruktéra športové sezóny 1968 až 1974, z toho v štátnej reprezentácii roky 1970-1972. Ako člen a neskôr vedúci traťovej skupiny v rokoch 1968-1990 pri tvorbe a značení tratí pravidelných motocyklových súťaží v Považskej Bystrici. V rokoch 1977 a 1982 v teréne ako vedúci traťovej skupiny Medzinárodných šesťdenných motocyklových súťaží (ISDE) usporiadaných v Pov. Bystrici. Pri ISDE 1991 a 2005 ako člen organizačného výboru.
Po odchode do dôchodku v roku 2000 sa venuje publikačnej činnosti, histórii vývoja motocyklov a tvorbe archívu motocyklovej výroby Považských strojární. Poskytnutím časti rozsiahleho osobného archívu a odbornými pripomienkami a informáciami sa podieľal na mnohých knižných publikáciach, výrazným spôsobom dopomohol k iniciovaniu a znovuvybudovaniu zbierky motocyklov Považských strojární Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici, pre ktoré vykonáva odborné konzultácie k motocyklovému zbierkovému fondu. Dlhoročne spolupracoval na organizácii súťažnej prehliadky Považskobystrický motocykel.
Vývoj motocykla SK-90 v 1967. Zľava L. Dománková, J. Pavlík,
Z. Metzker st., J. Rybárik, K. Čáp
1976 – v konštrukcii VMV PS. Zľava: L. Dománková, J. Rybárik, Z. Metzker, G. Ulický, P. Nekoranec a J. Rakúsová
V teréne – príprava Medzinárodnej motocyklovej súťaže a Majstrovstiev Európy 1973 v Považskej Bystrici
Časť kolektívu VMV PS po roku 1986. Zľava: J. Rakúsová,
I. Dománek, G. Ulický, Z. Metzker a P. Lovíšek
Motokárové preteky Bruntál 1972: motokára Tajfún 120,6. Vzadu zľava I. Zimányi ml., Z. Metzker, I. Zimányi st., G. Levický a P. Pavlík
MTZ PS MOTO = rodinná tradícia
Syn a vnuk od detstva rozvíjali vášeň pre považskobystrické motocykle a historické vozidlá. Renováciami najmä vlastného zbierkového fondu sme sa venovali prakticky od roku 2010. Čas plynie a pomaly sa stávajú "naše" motocykle historickými vozidlami. Počas stretnutí s motoristickými nadšencami vznikla myšlienka udržať tieto motocykle "nažive" v správnom historickom stave. Preto sme sa spoločne v roku 2020 rozhodli založiť spoločnosť, ktorá by, popri svojej ďalšej činnosti, zachovávala a obnovovala tieto vozidlá s rovnakou vášňou a prístupom, s akým ich Zdeno Metzker st. spolu s kolegami kedysi navrhol. Od roku 2021 sme menovaným expertom – odborníkom v špecializovanej oblasti motocyklov vyrábaných v Považských strojárňach a ich pobočných závodov – historicko-technickej komisie ZZHV SR, národného orgánu FIVA.