ZDENO METZKER ST.
(2. november 1941) je slovenský konštruktér Vývoja motorových vozidiel Považských strojární v Považskej Bystrici. Je autorom viacerých publikácií a uznávaným odborníkom pre oblasť “považskobystrických” motocyklov.
V roku 1957 absolvuje študentskú stáž za rysovacou doskou v konštrukcii Vývoja motorových vozidiel Považských strojární (VMV). Od roku 1959 pracuje ako asistent mechanika a neskôr technológ ložiskovej výroby. Do prototypovej konštrukcie VMV Považských strojární nastupuje na začiatku roka 1965 ako konštruktér - motorár. Celý produktívny profesíjný život zasvätil konštrukcii motocyklov.
Medzi rokmi 1965 až 2000 sa zúčastnil na projektoch skútra Tatran S-125, Pionier J-20, J-21 a J-23 Mustang, JAWA SK-90, na vývoji mopedov Babetta M-210, M-215, M-225 a mopedu M-216 Korado, ale aj na poľnohospodárskom agregáte AGZAT a iných. Z prototypov napr. na mopede Minita, motocykli VM–238 Mistral, mokicku M-224 Jawamatic a mopedoch Babetta M-226, Lambada I, Lambada II a mnohých ďalších.
Venoval sa aktivitám aj v motocyklovom športe vývojom a dokumentáciou motokár a úpravách motora SK-90 na obsah 120 ccm. V roku 1971 je vedúcim Československej motokárovej výpravy v Moskve. S motorom a motokárami bol v úlohe konštruktéra športové sezóny 1968 až 1974, z toho v štátnej reprezentácii roky 1970-1972.
Ako člen a neskôr vedúci traťovej skupiny v rokoch 1968-1990 aktívne pracoval na tvorbe a značení tratí pravidelných významných motocyklových súťaží v Považskej Bystrici (majstrovstvá republiky, majstrovstvá Európy i majstrovstvá sveta). V rokoch 1977 a 1982 v teréne ako vedúci traťovej skupiny Medzinárodných šesťdenných motocyklových súťaží (ISDE) usporiadaných v Pov. Bystrici. Pri ISDE 1991 a 2005 ako člen organizačného výboru.
Po odchode do dôchodku v roku 2000 sa venuje publikačnej činnosti, histórii vývoja motocyklov a tvorbe vlastného archívu motocyklovej výroby Považských strojární. Poskytnutím časti rozsiahleho osobného archívu a odbornými pripomienkami a informáciami sa podieľal na mnohých knižných publikáciach, výrazným spôsobom dopomohol k iniciovaniu a znovuvybudovaniu zbierky motocyklov Považských strojární Vlastivedného múzea v Považskej Bystrici, pre ktoré vykonáva odborné konzultácie k motocyklovému zbierkovému fondu a je členom nákupnej komisie. Dlhoročne spolupracoval (2009 - 2019 a 2021) na organizácii súťažnej prehliadky Považskobystrický motocykel.
1967 - Vývoj motocykla SK-90. Zľava L. Dománková, J. Pavlík,
Z. Metzker st., J. Rybárik, K. Čáp
1976 – v konštrukcii VMV PS. Zľava: L. Dománková, J. Rybárik, Z. Metzker, G. Ulický, P. Nekoranec a J. Rakúsová
2016 - na motocykli Manet M-90 pred starou správnou budovou Považských strojární
Medailón – ocenenie Osobnosť Mesta Považská Bystrica 2016
VZNIK ARCHÍVU A OSVETOVÁ ČINNOSŤ
Impulzom bola rozsiahla anglická encyklopédia motocyklov P. Henshawa z roku 2000 na Vianoce 2004 (Ottovo nakladatelství, 2004), doplnená v Prahe dokonca len o niektoré české prototypy. Kniha sa nezmienila o našich motocykloch, vyrábaných v tisícových množstvách. O Považských strojárňach tam bola nepresná zmienka len na necelých 4 riadkoch pod heslom MANET. Neexistoval pre nich dokonca ani Jawa 50 Pionier či Mustang, SK-90 (Jawa 90), športové motocykle TATRAN, naše skútre TATRAN 125 ccm či mopedy Babetta.
Dôležitým impulzom pre Metzkera tiež bolo, keď nám na internete priaznivci z Brna chceli zobrať motocykel Manet M90 a priaznivci Jawy Praha aj SK-90 (Jawa 90). Bol to vhodný priestor pre boj voči dezinformáciám k uznaniu pôvodu našich motocyklov.
Z rozsiahleho archívu dokumentov a aj strategických výkresov, ktorý Metzker za roky práce na VMV zhromažďoval, začal vznikať utriedený celok, zhmotnený do unikátneho archívu motocyklovej výroby v Považských strojárňach, ktorý dal vzniknúť Klub priateľov považskobystrických motocyklov v roku 2018 a MTZ PS MOTO v roku 2020.
OCENENIA
-
1969 – člen kolektívu vyznamenaným Radom práce za motocykel SK-90 (JAWA 90).
-
2008 – Ďakovný list predsedu Trenčianskeho samosprávneho kraja za spoluprácu pri dokumentácii histórie Považských strojární v Považskej Bystrici.
-
2009 – člen kolektívu pracovníkov Vývoja motocyklov bývalých Považských strojární, ktorý dostal Cenu Mesta Považská Bystrica – za vývoj a výrobu malých motocyklov, za rozvoj tradície motocyklového športu v Považskej Bystrici.
-
2016 – ocenenie Mesta Považská Bystrica ako Osobnosť mesta Považská Bystrica, za dlhoročnú záslužnú prácu pri dokumentovaní histórie výroby motocyklov, za zachovanie a aktívne propagovanie kultúrneho technického dedičstva a šírenie dobrého mena mesta doma i v zahraničí.
-
2021 – ocenenie Združenia zberateľov historických vozidiel Slovenskej republiky, národného orgánu FIVA, za prínos k veteránskemu hnutiu a rozsiahlu publikačnú činnosť.
NEZIŠTNÁ POMOC INÝM AUTOROM
-
Ing. Jiřímu Wohlmuthovi pri príprave titulu “Jawa 50 Pionýr” (Grada, 1. neskontrolované vydanie v r. 2007, spolupracoval aj pri 2. čiastočne opravenom a doplnenom vydaní v r. 2015. To predstavovalo asi 40% uverejnených Metzkerových unikátnych fotografií a asi 50% odborného textu v knihe. V 2. vydaní ešte o ďalších 28 nezverejnených fotografií z Metzkerovho archívu viac).
-
Ing. Marcelovi Malypetrovi a Ludvíkovi Opletalovi pri tvorbe knihy “Skútry Manet a Tatran” (Grada, 2013). Metzkerom skontrolovaná kniha obsahuje 114 fotografií z Metzkerovho archívu oproti 53 ks od autorov, a k tomu prakticky skoro celý odborný text, aj keď nie Metzker uvedený ako “spoluautor”.
-
Ladislavovi Ševčíkovi, majiteľovi internetovej stránky venovanej Pionierom aj mopedom PS (jawa-50.cz). Dostal darom množstvo Metzkerových fotografií, ktoré vybavil pretlačou svojej stránky. Niekedy mu Metzker recenzoval pripravený text.
Okrem vyššie uvedených sa podieľal so svojim archívom pri tvorbe knižných publikácií: Karol Janas – 80 rokov Považských strojární, od muničky po ZVL; Gustav Ulický – História vývoja a výroby jednostopových motorových vozidiel v meste Považská Bystrica; Jiří Wohlmuth – Rychlá říditka i Živote díky; Rudolf Mladý –Preteky na Slovensku 1948 – 2009. Na internete spolupracoval s majiteľmi stránok venovaných J-50 Pionier, mopedom Babetta a motocyklom SK-90 a Manet M-90.
Bola to snaha o šírenie akútne chýbajúcej osvety v oblasti motocyklovej produkcie PS v rámci jedinej dostupnej knižnej publikačnej možnosti. Súčasne rozdával DVD nielen bývalým kolegom, spolupracovníkom, priateľom, známym, ale okrem nich i Vlastivednému múzeu v PB a redaktorom motoristických magazínov.